Pagina principală · LIVE CAMERA CENTRU RESITA · Articole · Facebook Blog · Categorii de ştiri · Contactați-ne · Email -Admini · ARHIVA VIDEO Marți, Octombrie 14, 2025
VIZTATORI UNICI
<Flag Counter
Browser Ip
IP address signature
name
Cine si pentru ce vrea să ne trimită la război în afara tării?
pot duce la restrângerea arbitrară a unor drepturi și angajarea țării în război fără acordul NATO.

Mai multe articole din proiectul care se află acum în Camera Deputaților (Pl-x nr. 351/2025) sunt ambigue și pot deschide calea unor decizii abuzive, în afara cadrului constituțional, aspect sesizat de altfel și de Consiliul legislativ, în avizul dat legii.

Formulări vagi care pot justifica restrângerea unor drepturi

Proiectul folosește expresii precum „amenințări și pericole" sau „măsuri corespunzătoare în domeniile de competență" fără a le defini. În lipsa unor limite clare, autoritățile ar putea lua măsuri similare celor din starea de urgență – cum ar fi închiderea unor televiziuni, interzicerea unor partide sau restricționarea protestelor – fără ca o astfel de stare să fie declarată oficial.

Legea trebuie să indice în mod clar în ce pot consta „amenințările și pericolele" care pot justifica luarea de către autorități a unor măsuri restrictive și să indice în mod clar gama de măsuri care pot fi dispuse de autorități în situația respectivă.

România ar putea porni acțiuni militare fără decizia NATO

Un alt articol problematic (art. 4 al. 3) permite intervenții militare în afara țării pentru contracararea așa-numitelor „amenințări hibride" – un termen care nu este definit nici în acest proiect de lege, nici în altele la care face trimitere.

„(3) Parlamentul României aprobă angajarea unor capabilități militare și non militare pe teritoriul statului român sau în afara acestuia, pentru contracararea amenințărilor hibride, la propunerea Președintelui României, după consultarea Consiliului Suprem de Apărare a Țării."

În teorie, o astfel de prevedere ar putea justifica trimiterea de trupe într-un stat străin fără o decizie prealabilă a NATO, ceea ce contravine principiilor alianței din care România face parte.

Dincolo de acest neobișnuit avânt războinic, foarte suspect, care rezultă din textul de lege propus, avânt în contradicție vădită cu comportamentul pașnic al țării de până în prezent, întrebarea care se pune este ce înseamnă și în ce pot consta acele „amenințări hibride" care justifică acțiuni militare împotriva altui stat. Dacă tot e să mergem la război, măcar să știm pentru ce.

Ca studiu de caz, ne putem întreba dacă „documentul" extras dintr-un rechizitoriu, prezentat, la Copenhaga, de președintele Nicușor Dan, drept „probă solidă" a interferenței rusești în alegerile prezidențiale din 2024 ar putea fi sau nu considerat probă solidă a unei „amenințări hibride", care să justifice o intervenție militară împotriva statului bănuit ca autor al acelei amenințări?

Pe lângă definirea clară a noțiunii de „amenințări hibride", legea ar trebui să indice și un prag minimal al gravității acelei amenințări, pentru ca ea să poată sta la baza inițierii unei acțiuni militare pe teritoriul altei țări, adică al declanșării unui război.

APADOR-CH mai solicită și ca legea să prevadă expres că o intervenție militară externă se poate face doar pe baza unei decizii a Consiliului Atlanticului de Nord (NATO).

Text neclar privind trimiterea de trupe pentru „situații care generează riscuri"

Tot articolul 4, dar alin. 4 permite folosirea armatei în afara țării pentru „protejarea cetățenilor români" și „alte situații care generează riscuri". Formularea este atât de vagă încât ar putea permite intervenții militare în aproape orice context — chiar și în afara unor conflicte armate sau dezastre naturale.

Dacă art. 4 al. 4 este clar atunci când se referă la „cazul unor dezastre naturale" sau „conflicte armate", nu mai este clar atunci când se referă și la „alte situații care generează riscuri pentru siguranța acestora". Prin lipsa de precizie, expresia permite ca orice situație să fie apreciată, în mod pur subiectiv, ca justificând intervenția armată în afara țării.

APADOR-CH cere rescrierea acestor articole pentru a asigura claritate, previzibilitate și respectarea principiilor constituționale, astfel încât măsurile de apărare să nu poată fi folosite pentru restrângerea nejustificată a libertăților sau pentru acțiuni militare arbitrare.
Comentarii
Nu există comentarii postate.
Postează un comentariu
Te rog conectează-te pentru a posta un comentariu.
Evaluări
Evaluarea este disponibilă doar membrilor.

Te rog conectează-te sau înregistrează-te pentru a vota.

Nu au fost postate evaluări.
Conectare
Utilizator

Parolă



Încă nu eşti membru?
Înregistrează-te

Ţi-ai uitat parola?
Solicită una nouă
HOROSCOP

8,240,287 vizite unice
Cyclic by Fusion-Themes
Provided by Php-fusion V7 Themes | Freethemes4all.com

Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2025 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.