REZULTATE OBTINUTE DE POLITISTII DE IMIGRĂRI DIN HUNEDOARA ÎN ANUL 2024
REZULTATE OBȚINUTE DE POLIȚIȘTII DE IMIGRĂRI DIN HUNEDOARA ÎN ANUL 2024
În anul 2024 au fost emise 1.378 de permise de ședere pentru diferite scopuri, 953 avize de angajare în muncă, 8 străini au fost depistați în situații ilegale, dar și alte activități au fost desfășurate de polițiștii de imigrări din Hunedoara.
În ceea ce privește dreptul de ședere/rezidență pe teritoriul României, în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2024, polițiștii de imigrări au asigurat managementul șederii și rezidenței pentru 2.797 de persoane, dintre care 1.867 de străini din state terțe, cei mai mulți din Republica Moldova, Nepal și Sri-Lanka și 930 de cetățeni ai Uniunii Europene/Spațiului Economic European și Confederației Elvețiene, majoritatea din Italia, Germania și Austria.
Principalele scopuri pentru care străinii și-au stabilit reședința pe teritoriul României sunt angajare în muncă și reîntregirea familiei.
Ca urmare a aprobării dreptului de ședere au fost emise 1.419 permise de ședere, dintre care 1.378 pentru ședere temporară și 41 pentru ședere pe termen lung. Au fost eliberate 222 de certificate de înregistrare și 28 de cărți de rezidență permanentă pentru cetățenii Uniunii Europene/Spațiului Economic European și Confederației Elvețiene.
În perioada analizată au fost înregistrate 1.192 de cereri pentru eliberarea avizelor de angajare în muncă, fiind emise 953 de avize de angajare pentru lucrători permanenți, iar 239 de cereri au fost respinse.
De asemenea, au fost înregistrate 39 de invitații pentru cetățenii din state terțe, fiind aprobate 28. Au mai fost înregistrate 17 cereri privind reîntregirea familiei cu cetățeni din state terțe, 14 dintre acestea fiind avizate .
Activitatea de prevenire și combatere a muncii nedeclarate a străinilor reprezintă o prioritate a polițiștilor de imigrări din Hunedoara, în vederea creșterii gradului de siguranță al cetățeanului, printr-un control permanent asupra respectării legislației în domeniul migrației.
Pe linia combaterii șederii ilegale, în perioada de referință, au fost organizate 25 de activități specifice de control, atât cu forțe proprii, cât și în cooperare cu structuri ale Ministerului Afacerilor Interne sau instituții cu atribuții în domeniu. Ca urmare a acțiunilor desfășurate au fost depistați în situații ilegale opt străini.
Au fost emise cinci decizii de returnare cu termen de plecare voluntară de 15 sau 30 de zile de pe teritoriul României, dintre care, pentru ședere ilegală – două, iar ca urmare a anulării dreptului de ședere/revocare viză de intrare – trei.
Ca urmare a emiterii deciziilor de returnare, față de doi străini, a fost instituită măsura nepermiterii intrării pe teritoriul statelor membre ale Uniunii Europene, Spațiului Economic European și Confederației Elvețiene, pentru perioade cuprinse între 3 și 6 luni, în conformitate cu prevederile Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
În perioada analizată au mai fost emise alte trei decizii de returnare sub escortă, două persoane au fost introduse în centrele de custodie publică, până la îndepărtarea de pe teritoriul țării noastre, iar un străin au fost îndepărtat sub escortă până la punctul de trecere al frontierei.
Totodată, au fost aplicate 21 de sancțiuni contravenționale, în valoare totală de 18.500 lei, pentru nerespectarea prevederilor O.U.G. nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată, și a prevederilor O.G. nr. 25/2014 privind încadrarea în muncă și detașarea străinilor pe teritoriul României, cu modificările și completările ulterioare.
Ca element de noutate, pentru a veni în sprijinul cetățenilor, Inspectoratul General pentru Imigrări a îmbunătățit și a crescut eficiența sistemului informatic în anul 2024, astfel avizele de angajare în muncă și detașare, în prezent sunt emise în sistem electronic, semnate cu semnătură electronică calificată și transmise solicitanților către adresa de e-mail comunicată, fără a mai fi necesară prezența acestora la ghișeu în vederea înmânării.
Noile modificări aduse aplicației Portal IGI oferă posibilitatea de a alege data și ora la care solicitanții doresc să se prezinte la ghișeu, iar cererile privind obținerea avizelor de angajare în muncă și detașare sunt preluate exclusiv în baza unei programări prin intermediul acestei aplicații, astfel fiind eliminate cozile de așteptare la ghișeu.